Vad är en reklamflagga? - En komplett guide | Expofy

Reklamflagga

Vad är en

Reklamflagga
25 juni, 2020 Fredrika Conradsson

Reklamflaggor med tryck är en populär exponeringsprodukt. De är prisvärda, finns i många storlekar och varianter och går ofta att beställa med egen design. De flesta reklamflaggor trycks på polyestertyg med företagets namn eller logotyp, men du kan också välja att skräddarsy din flagga och trycka den precis som du vill.

Flaggor har sedan lång tid tillbaka haft en symbolisk innebörd. Flaggan signalerar tillhörighet och berättar vem du är. Många tänker nog på nationsflaggor när vi hör ordet flagga, men idag används flaggor på många olika sätt, inte minst inom marknadsföring och reklam.

Med reklamflaggor får du mycket exponering till ett billigt pris. De är dessutom enkla att skräddarsy ut efter dina önskade behov. Välj mellan flaggor med fototryck eller flaggor med ditt företags namn eller logotyp, och använd de som en del av en reklamkampanj eller för att bygga varumärke. Flaggor fungerar även i informerande syfte eller som  vägvisare för besökare.

Att beställa reklamflagga med eget tryck är enkelt, men först måste du bestämma dig för vilken typ av flagga du vill ha. Och det är inte alltid det lättaste. Vilket material är bäst? Vilken storlek och vilken tryckteknik ska du välja? Och vilken efterbehandling behöver du egentligen (och vad är ens efterbehandling)? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden.

När används reklamflaggor?

Många företag använder flaggor med tryck för att marknadsföra sitt varumärke. Ofta beställer man då tryckta flaggor med företagets namn och logotyp på. Tack vare reklamflaggans breda användningsområde används den av organisationer i många olika branscher – från restauranger och kontor till kiosker, hotell, föreningar och kommuner.

Flaggan är en populär exponeringsprodukt att använda utanför:

  • Köpcentrum, För att till exempel visa upp göra reklam för olika varumärken som finns på centrumet.
  • Hotell, För att exponera varumärket och vara en vägvisare för kommande gäster.
  • Idrottsanläggningar och föreningar, Till exempel för att lyfta klubbens symbol.
  • Kommuner, För att representera de kommunens vapensköld.
  • Restauranger, För att synliggöra varumärket så att kunderna lättare hittar till restaurangen.

Olika typer av reklamflaggor

Liggande flaggor

De flesta flaggor med logotyp används i ett liggande format. Det liggande formatet passar bra för att exponera stora motiv och längre logotyper.

Stående flaggor

En stående flagga har samma användningsområden som en liggande flagga men fungerar som bäst till fyrkantiga eller kortare logotyper. Denna modell är bra att använda när man vill synas på långt avstånd. Stående flaggor vajar lättare i svag vind. Det har gjort dem populära hos vissa företag, samtidigt som de slits snabbare vid starka vindar.

Fasadflaggor

Fasadflaggor är en populär variant av reklamflagga som ofta används i stadsmiljöer, till exempel utanför restauranger, hotell, barer, kiosker och butiker. Flaggan fästs med en stång på väggen och används för att exponera varumärket eller fungera som en vägvisare för kunder och besökare.

Välj rätt form och storlek på din reklamflagga

Det finns några grundregler att ha i åtanke när du väljer storlek på din reklamflagga:

 

En stående flagga bör ha en höjd som är ungefär en tredjedel av flaggstångens höjd.

 

En liggande flagga bör ha en höjdmått som är cirka en fjärdedel av flaggstångens höjd.

 

Ska du hissa flera flaggor samtidigt bör alla flaggor vara i samma storlek (höjdmässigt).

Måttanpassade reklamflaggor

Hos vissa leverantörer kan du även skräddarsy storleken och beställa måttanpassade reklamflaggor med eget tryck. Vi på Expofy anpassar alltid flagga och mått efter dina önskemål. Välj mellan en liggande eller en stående flagga, eller beställ specialanpassade fasadflaggor.

Se hela vårt utbud

Material till reklamflagga

Att välja rätt material till din reklamflagga är viktigt, både för att den ska fungera som tänkt och för att den ska kunna stå emot dåligt väder. Vi rekommenderar alltid att välja en lätt men slitstark polyesterduk av hög kvalitet till din reklamflagga. Då vajar flaggan lättare även i svag vind, samtidigt som den inte tappar sin ursprungliga färg utan håller sig hel och fin i många år framöver.

Vid produktion av flaggor används ofta något av följande material:

Stickad polyester

Materialet består av ett tunt polyestertyg med en högglansig yta. Detta material är ett bra alternativ vid digitalprint av flaggor då det är prisvärt. Livslängden är dock lite kortare, cirka 6 månader vid daglig användning, jämfört med vävd polyester.

Vävd polyester

Vävd polyester är ett mjukare och mer hållbart material än stickad polyester. För att få ett bra resultat rekommenderas screentryck som tryckteknik. Det är en traditionell tryckteknik som är mer resurskrävande än digitaltryck, men resultatet är ett mycket högkvalitativt tryck med bra färgmättnad. En reklamflagga i vävd polyester uppskattas att hålla i ungefär ett år vid daglig användning.

Efterbehandling av reklamflaggor

Förutom material är det viktigt att välja rätt efterbehandling, det vill säga hur kanterna på duken ska se ut och hur flaggan ska sättas upp.

Kantförstärkning och clips

Kantförstärkning och clips för förankring i ovan- och underkant på stångsidan är vanliga efterbehandlingstekniker för reklamflaggor.

Windtracker

Vid användning av en stående flagga kan man välja att komplettera flaggan med en Windtracker. Det är ett flaggtillbehör som är gjort av aluminium och som har funktionen att hålla flaggan upprätt även när det inte blåser. Vid användning av en windtracker syr man fast en kanal i flaggans överkant så att du därefter kan för in windtrackern. Windtrackern hissas sedan upp tillsammans med flaggan i flaggstången.

Öljetter och slingband

En annan åtgärd för att hålla en stående flagga på plats längst med flaggstången är att sy fast öljetter längst håsbandet. Sedan sätter man fast flaggan genom att använda slingband runt stången.

Trycktekniker för reklamflaggor

Reklamflaggor kan tryckas med två olika tekniker, digitaltryck eller screentryck. Vilken tryckteknik som rekommenderas beror på hur många flaggor du behöver, vilken storlek de ska vara i, val av material och vilket motiv eller design du vill ha på dina flaggor.

De flesta reklamflaggor som trycks i små volymer trycks med direktsublimering på stickad polyester. Det är en digital och prisvärd tryckteknik som ger riktigt bra färgmättnad. Trycktekniken gör att färgen “blöder igenom” tyget och gör att motivet syns på båda sidorna av duken. Trycket blir då spegelvänt på baksidan, men det är sällan ett problem då det kommer till reklamflaggor eftersom hjärnan uppfattar och tolkar budskapet rätt ändå.

Se alla trycktekniker här

Direktsublimering

Framsida

Baksida

Reklamflaggor med eget tryck

När du beställer en reklamflagga från en professionellt leverantör ingår ofta eget tryck i priset. Om du gör designen själv skickar du in ditt original (själva tryckfilen) till leverantören, så löser de resten. Tänk på att det kan vara bra att höra av dig och bolla produktionen med tryckeriet innan du beställer din reklamflagga. Då kan du få råd om placering, material och trycktekniker och får lättare en flagga som motsvarar dina förväntningar.

Vet du inte hur man tillverkar en tryckfil, eller behöver du tips på hur din reklamflagga ska se ut? Ta hjälp av ett proffs! Ofta kan tryckerierna själva hjälpa till att ta fram design och tryck till din reklamflagga. På Expofy erbjuder vi hjälp med framtagning av original från 99 kr.

Hitta rätt reklamflagga

Tyckte du att den här artikeln var till hjälp?

Klicka på stjärnan för att betygsätta denna artikel

Genomsnitt: 5 | Röster: 2