Expomera > Tips & Trix > 7 tips som hjälper dig skapa mässans bästa monter

7 tips som hjälper dig skapa mässans bästa monter

Ni lägger tiotusentals, kanske hundratusentals, kronor på att vara med på en mässa. Kanske är det årets viktigaste tillfälle att möta nya och befintliga kunder. Arrangemanget måste bli perfekt. Här ger vi dig 7 ovärderliga tips på hur du bygger upp en monter som uppfyller mål, genererar affärer och får dina konkurrenter att framstå som nybörjare.

Varje mässa är en kamp för att synas, för att höras och för att få chansen att göra affärer. Konkurrensen är oftast stenhård och det gäller att stå ut ordentligt för att synas. Den som syns och hörs mest är också den som kommer få flest leads och affärer – i viss utsträckning. Det handlar naturligtvis inte om att skrika och bete sig som ett spektakel, men den som är bäst på att synas kommer också vinna i slutändan.

För att hjälpa er att synas har vi tagit fram 7 tips som du kan använda dig av när ni bygger nästa mässmonter. Det är sju tips som får dig att sticka ut, synas, skapa uppmärksamhet och få behålla kunder i din monter.

1. Tänk igenom målet med mässan

Fastna inte i gamla monter-utseenden. Olika mässor har olika mål. Vad är ert mål här, vill ni generera leads? Vill ni träffa befintliga kunder? Vill ni sälja produkter på plats? Beroende på vilket mål ni har med mässan behöver ni anpassa den efter det totala målet. Är det stora affärer värda miljonbelopp kanske ni behöver ha små rum där ni kan prata ostört. Ska ni sälja saker rakt över disk kan det vara bra att ha stora exponeringsytor så att många kan se produkterna samtidigt, samt också underlätta för att komma fram till kassan.

2. Hur ser målgruppen ut?

Beroende på hur er målgrupp ser ut, behöver ni anpassa monterns utseende och funktion, men också hur ni kommunicerar. Är målgruppen vant kontorsfolk i övre medelåldern så behöver ni sannolikt tänka på andra saker än om målgruppen är dataspels intresserade tonåringar.

Tänk igenom hur målgruppen ser ut, vad de gör på dagarna, hur de klär sig, vad de äter, vilka wearables de har – ja praktiskt taget allt. Eftersom vi människor tenderar att tycka om personer som liknar oss själva, kan det därför vara lämpligt att anpassa sig till målgruppen än att tro att den ska anpassa sig.

3. Följ den grafiska profilen

Anpassa montern efter den grafiska profil som ni har i företaget. Gör ni detta kommer montern kännas väl genomarbetad, vilket skapar en bra harmoni som era besökare känner av. Det finns få saker som är så avtändande på en mässa som montrar som bara har slängts upp och som spretar åt alla håll i sin grafiska utformning. På andra sidan finns det dock få saker på en mässa som drar så mycket folk som en monter som är väl genomarbetad och där det finns ett tydligt tema.

4. Ett budskap – bara ett

Tänk dig att vi sitter mittemot varandra vid ett bord i ett konferensrum, du och jag. Plötsligt sliter du upp fem små, vita pingisbollar ur fickan och kastar dem emot mig samtidigt som du ber mig att fånga dem. Sannolikheten att jag fångar någon är ganska liten, och det beror inte på att jag har dålig bollkontroll. Problemet är att det finns för många saker att fokusera på.

Tänk istället att du drar upp en boll ur fickan och slänger den över bordet samtidigt som du ber mig att fånga den. Kommer jag ta emot den? Troligtvis. Det fanns bara en sak att fokusera på.

På samma sätt fungerar det med budskap. En besökare som går förbi montern och blir överöst med drösvis med budskap kommer sannolikt inte att minnas ett enda av dem. En besökare som däremot passerar en monter med en USP, ett budskap eller fråga, kommer däremot ha betydligt större chans att minnas just vad ni försökte säga.

5. Aktivera flera sinnen

En av de bästa metoderna för att få människors uppmärksamhet är att attrahera många sinnen. Tänk inte bara utseende på montern, utan jobba även med ljud och dofter. Har ni möjlighet att hyra in en kock som jobbar under mässan samtidigt som ni har någon form av musik, så har ni redan skapat en monter som berör syn, hörsel, smak och lukt. Ju fler sinnen desto bättre.

6. Investera i sittplatser

Få saker får besökare att stanna länge i en monter som när det redan finns mycket folk där. Vi tycker om att vara som andra människor, och är er monter ett ställe där människor samlas så kommer det dra till sig ännu fler besökare.

Investera i sköna designfåtöljer och en snygg soffa där ni kan sitta ner och samtala med mässbesökare. Har ni en kock som bjuder på mat, kan vanliga ståbord vara ett alternativ. Få era besökare att stanna i montern, det kommer med all sannolikhet att dra till sig fler besökare.

7. Skippa den tråkiga montern

Vem minns en stel monter med de klassiskt vita monterväggarna? Våga ta in färg i montern för att ge ett magiskt visuellt intryck. Varför inte klä monterväggarna från golv till tak med tygvepor eller tapeter?

Den vanliga belysningen som brukar ingå när man som företag hyr en monterplats brukar inte vara något att hoppa och jubla över. Investera i bra punktbelysning i form av spotlights där ni kan lägga fokus på delar av er monter som ni gärna vill visa upp.

Inred montern och gör den till en skön oas som fångar uppmärksamhet. Gör något kul med reklambanderoller, mässtält, vepor, monterdiskar och reklamflaggor som gör att ni verkligen sticker ut. En hög beachflagga gör att er monter syns även på långt håll i en mässhall.

Att bygga en monter är inte alltid helt enkelt. Det finns dock många knep för att faktiskt lyckas åtminstone lite bättre än konkurrenterna. Följ våra råd här ovanför så har ni goda möjligheter att vara just den monter som mässans besökare stannar till vid en stund extra.

Tyckte du att den här artikeln var till hjälp?

Klicka på stjärnan för att betygsätta denna artikel

Genomsnitt: 3.6 | Röster: 13