Expomera > Kundcase > Bildsatta ljuslådor skapar lekfull butiksmiljö hos Matpiraten

Bildsatta ljuslådor skapar lekfull butiksmiljö hos Matpiraten

När matvarukedjan Matpiraten skulle öppna ny butik i Hallstahammar fick vi på Expofy uppdraget att visualisera deras produkter inuti butiken. Med hjälp av ett lekfullt formspråk, snygga bilder, bra belysning och en nypa humor lyckades vi på kort tid skapa en atmosfär som känns både välkomnande, gemytlig och glädjefull. Följ med till Matpiraten!

Matpiraten har sedan 2016 varit etablerade med en butik i Katrineholm. Expofy var med och gjorde den printade inredningen inför öppnandet av den butiken. De kändes extra roligt att vi fick förtroendet igen att klä deras andra butik, i Hallstahammar, med bilder.

Butiken öppnade den 18 januari i år och vi hade första mötet med kunden på plats i lokalerna i slutet av november. Vi hade med andra ord knappt två månader på oss att genomföra jobbet – ganska ont om tid med andra ord. Men för kunden var det viktigt att kunna öppna butiken så snart som möjligt.

Det kostar så klart en hel del att ha en butikslokal utan att ha någon försäljning. Redan från start visste vi att det skulle bli tajt om tid – samtidigt var det också lite det som lockade med projektet. Det här kändes direkt som ett roligt uppdrag som ställde höga krav på flexibilitet och problemlösning. Precis den typen av jobb som vi älskar.

Skapa en butiksmiljö som kändes välkomnande

Under första mötet gick vi igenom med kunden vilka tankar och idéer de hade och började skissa på ett upplägg. Vi fotade av alla delar i butiken och mätte upp ytorna som vi skulle jobba med och kunde påbörja själva idéarbetet.

Lokalerna för den nya butiken hade tidigare varit en Coop-affär och nu skulle den till stora delar byggas om. En av de två entréerna till butiken skulle tas bort och entrén skulle få ett helt nytt utseende. ”Frukt- och Grönt” – avdelningen skulle flyttas, likaså kassorna. Samtidigt som vårt arbete med inredningen pågick skulle i princip hela butiken vara en enda stor byggarbetsplats.

Vårt uppdrag blev att med hjälp av bilder skapa en butiksmiljö som kändes välkomnande, gemytlig och inspirerande. En vanlig butiksmiljö kan oftast upplevas som steril och lite halvtråkig. För Matpiraten var tanken att upplevelsen skulle vara något helt annat – mer lekfullt och levande. Tanken var också att konceptet ska kunna användas i kommande butiker.

I huvudsak handlade det om att bildsätta bildramper och ljuslådor som skulle placeras över respektive produktgrupp. För att skapa lite variation så varvades bilderna med rutor av olika leverantörsloggor.

Lådorna belysta med LED från insidan
Ljuslådor är ett väldigt effektivt sätt att skapa en stämningsfull atmosfär. Lådorna är belysta med LED från insidan. Fronten kläs med ett speciellt tyg där ljuset sprids i materialet. Det här gör att bilderna framträder på ett väldigt bra sätt och får en helt annan intensitet än vanliga bilder.

En del av bilderna fotade vi själva, medan vi köpte in andra från bildbanker. Vi blandade rena produktbilder med andra, mer atmosfärskapande miljöbilder. Kossor på en sommaräng, lekande laxar, en stadsmiljö på Balkan mm är exempel på bilder vi använt. De flesta ramperna monterades över de olika avdelningarna, men en del bilder satte vi direkt i taket, till exempel ljuslådan med fotot på den godisgalna flickan (som syns överst i artikeln).

Godisavdelningen

Till godisavdelningen tog vi även fram en golvfolie med printade bilder i ett rutmönster för att skapa en snygg inramning, där vi varvade godisbilder med helsvarta rutor.

Det ställdes höga krav på oss att vara flexibla och lyhörda i och med att stora delar av butiken skulle byggas om samtidigt. Vi var så klart tvungna att anpassa vårt arbete efter hur ombyggnationen löpte på. De sista mätningarna på plats gjorde vi till exempel bara tio dagar innan själva invigningen, så sista veckan blev minst sagt intensiv.

Vi lyckades dock få allting på plats i tid till premiären och både vi och kunden blev mycket nöjda med resultatet.

– Jag tycker det blev jättebra. Ljuslådorna ger ett väldigt härligt genomslag och det är en oerhörd kvalitét på bilderna. Jag blir sugen varje gång jag ser bilderna på godis, säger Erik Österberg på Matpiraten till Expofy.