Du vill skapa ett snabbt första intryck och ett intresse för ditt företag. Att trycka en roll up är populärt, effektivt, prisvärt och kan göras på många olika sätt. En bra roll up ska vara kreativ och tydlig. Eftersom formatet på en roll up är högre än den är bred så är det ofta lurigt att få till en bra design eftersom man är van att skapa material som är bredare. Men detta ger också möjlighet att sticka ut och göra något riktigt bra! Här kommer fem tips som hjälper dig att presentera budskapet på bästa sätt.
Placering av innehållet
Ibland vill man säga mycket med en roll-up och få med så mycket information som möjligt. Men för att det inte skall bli plottrigt är det viktigt att vara selektiv och placera det man vill förmedla på strategiska platser. Mottagaren av informationen på roll-upen är oftast i samma höjd som bannern och därför är det mer effektivt att placera det huvudsakliga budskapet i ögonhöjd. Utnyttja utrymmet från vänster till höger snarare än uppifrån och ner. Detta begränsar också mängden innehåll som bör finnas med på samma banner. De flesta får bara en snabb skymt av budskapet och läser inte en lång text som täcker roll-upen uppifrån och ner. Kortare budskap säger dessutom ofta mer än längre texter.
Skriv det viktigaste först
Med tanke på att en roll-up finns till för att skapa intresse för ditt företag är det viktigt att använda platsen högst upp till det viktigaste budskapet. Som tidigare nämnt tappar man fokus på en roll-up ju längre ner man kommer. Placera därför logotyp och det viktigaste meddelandet högt upp på tryckytan. Genom att göra detta försäkrar man sig om att det viktigaste med produkten eller tjänsten syns först. Om man sedan inte skulle titta mer på bannern så har man fått med sig en grunduppfattning om vad företaget står för.
Använd färger effektivt
Det är viktigt att rollupen sticker ut och får potentiella kunder att titta på den. Att använda starka färger kan vara ett bra sätt att fånga uppmärksamhet. Färgerna måste givetvis knytas ihop bra med företagets färger för att meddelandet ska bli trovärdigt och att din rollup ska se välgjord ut. Starka färger kommer inte att självständigt sälja företaget, men det kan göra att fler ser bannern och därmed tar del av budskapet. Tänk även på att färgnyanser kan skifta beroende på vilket material som används vid tryckning. Samma nyans på din datorskärm blir troligtvis inte samma nyans på din roll-up. Var därför extra noggrann när du färgmatchar och ta hjälp av en färgkarta.
Bilder av hög kvalitet
Det är viktigt att bilderna på rollupen är av hög kvalitet. Att använda lågupplösta bilder kan innebära att de kommer se pixliga och suddiga ut när de är tryckta. Detta drar ner helhetsbilden och även mottagarens inställning till företaget. Ta hjälp av en expert för att försäkra dig om att bilderna håller den kvaliteten som krävs eftersom bilderna ibland ser bra ut digitalt men blir sämre vid tryck. På Expofy kontrollerar vi alltid upplösningen och återkommer direkt till dig vid beställningen om något behöver justeras.
Enkelt att kontakta dig
Även om man tänker sig att en representant som kan erbjuda mer information om företaget oftast finns tillsammans med rollupen är det bra att ha kontaktuppgifter tillgängliga på den. Exempelvis webbadress och epost kan vara strategiskt att ha med. Vissa som ser bannern kommer inte att komma fram för att prata enskilt med företagsrepresentanten, men kan vilja ta kontakt med företaget senare. Att ha med kontaktuppgifter är därför viktigt för att alla som ser bannern enkelt kunna ta kontakt med företaget. Kontaktuppgifterna behöver inte ta stor yta utan ska endast finnas för de som tittar noggrant.
Expofy hjälper dig hela vägen från design till mässa
Vi hjälper dig med expertkunskap inom tryck och design. Med alla rolluper vi tryckt genom åren har vi bra input till vad som fungerar bäst. Att hitta balansen mellan storlek, innehåll och färg är nyckeln för att maximera värdet av varje roll up. Ring 0771 – 75 35 00 eller maila info@expofy.se oss så hjälper vi dig att välja rätt produkt och design!Här kan du läsa vidare om hur du skapar den bästa montern på mässan!
Tyckte du att den här artikeln var till hjälp?
Klicka på stjärnan för att betygsätta denna artikel