Köpvillkor Privatpersoner
1. Tillämpning
1.1 Expofy AB med organisationsnr. 556851-0092, (nedan ”Expofy”) har framtagit och har rätten till ett sortiment av olika varor och tjänster (nedan ”Produkterna”). Produkterna framgår av sortimentet som vid var tid presenteras i Expofy’s webbutik, expofy.se
1.2 Dessa köpvillkor reglerar Expofy’s och dina rättigheter och skyldigheter vid tillhandahållande av Produkterna, samt parternas härtill angränsande förhållande i övrigt, om ingenting annat skriftligen har avtalats mellan Expofy och dig. Du accepterar dessa köpvillkor genom att ingå avtal med Expofy avseende tillhandahållande av Produkter efter att ha givits möjlighet att ta del av dessa köpvillkor.
1.4 Dessa köpvillkor gäller i den omfattning annat inte är uttryckligen avtalat mellan dig och Expofy.
1.5 Expofy’s köpvillkor och prislista gäller från och med 2023-11-02 och ersätter tidigare av Expofy’s publicerade köpvillkor. Varorna som presenteras genom Expofy’s webbutik utgör Expofy’s ordinarie sortiment. Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna på Expofy’s webbutik samt i övriga publikationer har webbutiken företräde.
1.6 Expofy ingår inte avtal med minderåriga utan endast med myndiga personer, (personer över 18 år).
2. Kontakt och support
2.1 Expofy’s kundtjänst är öppen alla vardagar mellan 09.00 – 17-00.
Kundtjänst svarar på frågor som kommer via e-post inom 48 timmar vardagar.
Kontaktuppgifter:
Tel: 0771-75 35 00
E-post: info@expofy.se
3. Pris och betalning
3.1 Priserna i expofy’s webbutik uppdateras i realtid. Observera att priser visas som exklusive moms men du kan se inklusive moms (25%) nedanför exklusive moms priset. Moms och eventuell fraktkostnad redovisas på ordersammanställningen i kassan innan du bekräftar ditt köp. Priserna är angivna i svenska kronor och förutsätter att order läggs via expofy’s webbutik samt att original i korrekt format kommer oss tillhanda i samband med orderläggning.
3.2 Expofy äger rätt att ändra publicerade priser utan föregående avisering. Mellan Expofy och dig som kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt avtalats.
3.3 Expofy erbjuder privatpersoner följande betalsätt: kortbetalning, faktura, delbetalning, direktbetalning via bank & Swish. Enkelt och smidigt – kontakta oss om du har frågor kring din betalning.
Swish
Betala direkt med Swish-appen i din telefon. När du slutför din beställning hos oss så ligger betalningen och väntar på att godkännas i din Swish-app i mobilen. Limitgräns för betalning med Swish bestäms av din bank. Det kan behöva sättas en tillfälligt högre limit för din Swish-betalning om beloppet i kundvagnen är större än den limit du har angett som standard.
Betala enkelt med Swish på Expofy!
När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Pengarna dras samtidigt från ditt anslutna konto. För att skaffa Swish, kontakta din bank eller läs mer på www.getswish.se
OBS! Kräver senaste versionen av Swish-appen. Version 3.0 (släpptes 12 januari i App Store, Google Play samt Windows Store).
Så här fungerar det i praktiken:
När du slutfört ordern hos Expofy skickas transaktionen till Swish. När du öppnar Swish-appen visas en dialogruta ifylld med ordersumman och rätt uppgifter. Välj betala om allt ser rätt ut.
Faktura
Fakturan skickas till din e-post. Betala inom 30 dagar. Tillsammans med Svea Ekonomi AB erbjuder vi en tjänst som gör det möjligt för dig som privatperson att få handla mot faktura upp till 80 000 SEK (inkl moms). Köp över 50 000 SEK kontrolleras manuellt och kan ta en dag extra innan den skickas. För mera information, kontakta oss. Sedvanlig kreditprövning sker direkt när du ansöker om detta i kundvagnen. Ingen avgift tillkommer.
Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Din adress hämtas online i kundvagnen. OBS! Du kan bli uppringd av SVEA på ditt angivna & registrerade telefonnr för att säkerställa identitet.
Allmänt
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Expofy överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso
Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Din adress hämtas online i kundvagnen.
Vanliga frågor
Mitt köp blir nekat när jag väljer betalsättet faktura, varför det?
Det görs alltid en kreditkoll vid varje köptillfälle där vi kollar en rad olika saker. Har du frågor kring varför ditt köp blir nekat är du välkommen att kontakta SveaWebPay.
Jag har betalt fakturan men fått en påminnelse, måste jag betala påminnelseavgiften?
Har du betalt fakturan de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen, vill du vara helt säker på att vi mottagit din betalning (det kan ta upp till tre bankdagar innan vi ser din betalning) kan du alltid kontakta SveaWebPay.
Jag har fått en påminnelse trots att jag har returnerat varorna.
Kontakta SveaWebPay så hjälper vi dig!
Jag har fått fakturan men inte några varor.
Självklart ska du inte betala fakturan om du inte fått några varor, kontakta oss så hjälper vi dig.
Kan jag beställa en fakturakopia?
Har du tappat bort din faktura kan du få en ny från SveaWebPay För att kunna skicka ut fakturakopia behöver vi följande uppgifter; Ditt namn, fullständigt fakturanummer alternativt ditt person/organisationsnummer samt vilken butik du handlat i.
Kan jag flytta fram förfallodatumet på min faktura?
Du kan kontakta SveaWebPay om du vill flytta fram förfallodatum på din faktura under förutsättning att fakturan inte är förfallen. Förfallodatum kan som längst flyttas fram 10 dagar. Det gäller dock inte på kontoavi/fakturor.
Kan jag dela upp min faktura?
Självklart kan du det! På de flesta fakturor från SveaWebPay finns ett lägsta belopp att betala. Observera att betalningen måste vara SveaWebPay tillhanda senast på förfallodagen för att delbetalningen ska vara giltig. Du kommer därefter få en kontoavi skickad till dig i mitten på varje månad tills hela beloppet är slutbetalt.
Betalkort
En betalkortsorder läggs enbart via hemsidan, ej telefon. Din beställning belastas på det kortnummer du angett.
Visa & Mastercard via SVEA WebPay accepteras. Vid misstänkt otillbörligt kortköp förbehåller vi oss rätten att begära in personnummer för verifiering av adress. I dessa fall levereras varor endast till folkbokförd adress. I dagsläget så tar vi inte American Express, Diners club eller kort utgivna utanför Europa.
Allmänt kortbetalningar:
Vi sparar inte ert kortnummer i vårt system. Endast banken har tillgång till kortnumret.
Din betalning är säkrad genom SVEA WebPay. Kortnumret skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken. SVEA WebPay secure server software (SSL) är industristandard och tillhör en av de bästa mjukvaror när det handlar om säkra betalningstransaktioner.
Direktbetalning via internetbank (Trustly)
Handla och betala direkt från ditt bankkonto. Banker som Trustly stödjer: SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar, Danske Bank, Skandia, ICA Banken och Forex Bank.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med BankID eller
säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut
Svea Konto
Du får varje månad en avi där du själv kan välja ett belopp att betala. Oftast är den lägsta gränsen, 50 kr. Det tillkommer varje månad en aviavgift på 29 kr samt en ränta på 19,50 %. Om du väljer köp mot konto på flera beställningar samtidigt så hamnar dessa på en och samma månadsavi.
Du kan också välja att delbetala faktura eller din delbetalningsbeställning och på så sätt få över dessa på den räntebärande månadsavin. Kontoavierna aviseras alltid 13-14e varje månad och förfaller alltid 27e. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt en förseningsavgift på 145 kr. Dessa avgifter tillkommer vid nästkommande månads avisering och du har sedan ytterligare 2 månadsavier på dig att betala innan kontot förfaller till inkasso.
Här hittar du de fullständiga villkoren för Svea Konto.
3.4 Köparen ansvarar för att korrekta uppgifter gällande fakturaadress och eventuella önskade referenser på faktura lämnas till Expofy.
4. Personuppgifter
4.1 Expofy kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter, utan medgivande, från personen ifråga till tredje part. Detsamma gäller för e-postadresser. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att dina person-/företagsuppgifter registreras i våra kundregister. Vi använder en del av uppgifterna i information eller marknadsföringssyfte men då enbart för att vi vill kontakta dig.
Dina personuppgifter lagras hos vår ekonomisystemsleverantör (fortnox.se). Endast behörig personal har behörighet att logga in (med starkt lösenord som förnyas regelbundet).
Som konsument och som kund hos oss har du rätt att om registrerade uppgifter begära:
– utdrag av registrerade uppgifter
– att registrerade uppgifter ändras
– att registrerade uppgifter raderas
Denna sida använder cookies. En cookie är en liten textfil som placeras på din dator och denna används för att du ska uppleva sajten på bästa sätt.
5. Fraktkostnad
5.1 Expofy debiterar kunden frakt enligt följande fraktklasser som baseras på storlek och vikt på godset:
Fraktklass 1 (Små gods, såsom exempelvis broschyrställ i plexi och liknande.)
Fraktklass 2 (Mindre gods, såsom exempelvis Roll Uper, beachflaggor, flaggor och liknande.)
Fraktklass 3 (Mindre men skrymmande gods, såsom vepor, långa roll uper och liknade.)
Fraktklass 4 (Större gods, såsom Diskar, Podium, tygväggar och liknade.)
Fraktklass 5 (Stora skrymmande gods, såsom PopUper, stora skyltar, tält osv.)
Fraktklass 6 (Riktigt stora skrymmande gods, såsom hela monterpaket, långa rullade vepor etc.)
5.2 Endast en frakt, baserat på den högst klassade produkten debiteras per order oavsett antalet produkter som orden innehåller.
5.3 Fraktpriserna är fasta och debiteras enligt gällande prislista. Fraktkostnaden läggs alltid på direkt i kassan och gäller för leverans till ett leveransställe.
6. Leverans
6.1 Normalorder levereras från oss senast 10 arbetsdagar efter av oss godkänd order. Leveransdagen är den dag vi beräknar att produkter anländer till er angivna adress. Exempelvis: Om du beställer vardagar före kl. 15.30 skickas ordern iväg inom 7 vardagar ifrån fabrik, du har normalt varan hos dig efter 1-3 vardagar.
Skulle ordern bestå av produkter eller volymer som föranleder längre leveranstid än ovan angivet kommer vi att kontakta dig via telefon eller mail för att komma överens om leveranstiden.
Direkt efter beställning kommer en beställningsbekräftelse automatiskt att genereras av webbutiken och skickas till dig per e-post för att informera dig om att ordern är mottagen korrekt. Inom 24 timmar från godkänd order kommer ett formellt ordererkännande att skickas till dig per e-post, innehållande specifikation av din beställning samt totalpris.
6.2 Till privatpersoner levereras produkterna med UPS hemleverans, eller i förekommande fall DHL till utlämningsställe närmast dig.
6.3 Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening.
Om leveranstiden överstiger utlovad maximal leveranstid och om leveransförseningen beror på Expofy eller något förhållande på vår sida, kan du som kund häva avtalet genom att skriftligen meddela Expofy om detta. Expofy åtar sig då att återbetala hela beloppet inom 30 dagar. Om försening uppstår kontaktar vi dig omedelbart efter att försening kommit oss till kännedom.
6.4 Risken för Produkten går över till dig som kund vid mottagande av produkten.
6.5 Äganderätten till Produkten övergår från Expofy till dig när du till Expofy har erlagt full betalning för Produkten.
6.6 I det fall du som kund väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiterar vi dig en kostnad motsvarande frakt (tur och retur), postförskottsavgift samt en hanteringsavgift på 195 kronor.
6.7 Expofy har rätt att vid tillhandahållandet av Produkterna använda sig av underleverantör.
6.8 Vid kompletterande order med olika tidsintervall kan tryckmaterialet variera.
6.9 Om en produkt skadats i under transporten rekommenderar vi dig att snarast anmäla skadan till transportbolaget samt meddela Expofy därom.
7. Kundens medverkan etc
7.1 Du som kund ska förse Expofy med tillräcklig information samt på annat sätt medverka till köpet så att Expofy ska kunna fullgöra köpet.
8. Garanti
8.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Expofy. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reklamerad hos oss.
8.2 Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish men observera att vid eventuell reklamation skall varan återsändas i väsentligen oförändrat skick.
8.3 Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Fel på produkt som anmärkes på ska ha uppkommit före eller vid leveranstillfället. För fel som uppstår efter leverans kan inte Expofy hållas skyldig om felet uppstår till följd av kunds oaktsamhet eller ovarsam hantering som ej är förenlig med produktens utformande eller förväntade användning.
8.4 Reklamation ska skickas in skriftligt till Expofy via:
– E-post till info@expofy.se
– Post
Expofy AB
Faktorvägen 17 A
SE-434 37 KUNGSBACKA
8.5 En skriftlig reklamation ska innehålla kundnummer, ordernummer samt orsak till reklamation, och om produktskador upptäckts, dokumentation på dessa skador och baserat på den information kunden lämnar i reklamationen kommer kvalitetsansvarig på vår fabrik, normalt inom 48 arbetstimmar, att återkomma till kunden med besked om lämplig hantering av reklamationen.
8.6 Vid godkänd reklamation ersätts kund för eventuella retur- och fraktkostnader.
9. Ångerrätt och returer
9.1 Expofy.se lämnar alltid 14 dagars ångerrätt från det att kunden tagit emot varan, eller en väsentlig del av den, enligt Distansavtalslagen 10 §. Väljer kunden att returnera varan inom 14 dagar svarar kunden för returfrakten. Efter 14 dagar svarar kunden för tur- och returfrakten. Observera att Produkter som specialanpassats genom att de försetts med tryckt material efter kundens önskemål och därför anses ha fått personlig prägel omfattas inte av ångerrätten.
9.2 Vid godkänd retur/reklamation återbetalar Expofy.se hela
beloppet inkl. retur- och fraktkostnader inom 30 dagar.
9.3 Returer skickas till:
Expofy AB
Faktorvägen 17 A
SE-434 37 KUNGSBACKA
9.4 Om en vara skadas eller kommer bort under transporten från Expofy på väg till kund ska Expofy ses som ansvarig. Om en vara skadas eller kommer bort om kund på eget initiativ återsänder den ska kund som är avsändare ses ansvarig för godset. Expofy rekommenderar därför att alla försändelser packas noga i originalförpackning eller likvärdigt emballage. Returförsändelser bör skickas som spårbar sändning.
10. Ansvar
10.1 Om Kunden gentemot Expofy önskar göra gällande påföljder avseende brist i Expofy’s åtagande, såsom fel eller försening i tillhandahållande av Produkten, skall Kunden göra det skriftligen inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt bristen. Om sådan reklamation inte görs har Kunden inte någon rätt att göra gällande påföljder.
10.2 Expofy är skyldig att enligt villkoren nedan och med den skyndsamhet omständigheterna kräver på egen bekostnad avhjälpa fel i produkten som består i att den inte uppfyller avtalad specifikation eller vad som följer av lag.
10.3 Expofy’s ansvar omfattar inte fel som är utan betydelse för produktens avsedda användning och som inte innebär olägenhet för kunden.
Expofy’s ansvar omfattar inte:
- Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna med annan utrustning eller andra tillbehör på ett sätt som påverkar dess funktion.
- Fel förorsakade genom av kunden företagna ändringar eller ingrepp i produkterna som inte sker i enlighet med Expofy’s instruktioner.
- Fel förorsakade genom kundens användning av produkterna på ett annat sätt än som framgår av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom Expofy’s kontroll.
10.4 Kunden ansvarar för att denne har upphovsrätt och andra nödvändiga rättigheter för att Expofy ska kunna tillhandahålla aktuella Produkter och att tillhandahållandet av Produkten inte medför intrång i tredje mans upphovsrätt eller annan rätt. Om Kunden saknar sådana rättigheter och Expofy härav orsakas någon form av skada ska Kunden ersätta Expofy för all sådan skada. Om tredje man av ovan angiven anledning gentemot Expofy gör gällande intrång i dennes rätt ska Kunden på Expofy’s begäran vidta erforderliga rättsliga och andra åtgärder för att hålla Expofy skadeslös.
11. Force Majeure
11.1 Vardera parten är under alla omständigheter befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av partens åtagande hindras av någon omständighet som parten skäligen inte kunnat råda över eller förutse, och vars följder parten inte heller rimligen kunnat undvika eller övervinna. Exempel på sådan omständighet kan vara krig, myndighetsingripande, offentliga regleringar, oroligheter, inskränkningar i energitillförseln, arbetsmarknadsstörningar, förbud, olyckshändelser.
11.2 Om omständighet av i punkten 11.1 angivet slag inträffar framflyttas tidpunkten för parternas respektive prestationer till dess hindret undanröjts. Om prestationens fullgörande förhindrats enligt punkten 11.1 mer än tio arbetsdagar efter orderdatum äger vardera parten utan ersättningsskyldighet eller ansvar skriftligen frånträda Avtalet
12. Övrigt
12.1 Dessa avtalsvillkor ändrades senast den 2023-11-02. Expofy kan när som helst ändra avtalsvillkoren. Sådan ändring skall dock inte tillämpas på ett avtal som Kunden och Expofy har ingått före de ändrade villkoren har hållits tillgängliga för Kunden.
12.2 Expofy följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist gällande reklamationer, länk till ARN: http://www.arn.se/